Followers

03 February 2012

Senang dan susah..

Assalamualaikum semua..
Hari ni nak la bercerita sket mengenai arnab..
Asalnya seorang kawan hadiahkan saya 3 ekor arnab yg sgt cantik..SiHitam, SiPutih & SiCoklat Memandangkan my doter minat sangat nak bela (tapi sgt takut dan geli.. walauponnn...) saya mula membela arnab2 tersebut.. rasanya pelihara arnab ni tak la sesusah membela kucing (dulu saya pernah bela kucing sampai 7 ekor..huhu).

Yang best nyer pasal arnab nie, dia diam jer, x bising cam kucing yg tak dapat nasi..xde bersuara meskipun lapar atau dahaga.. cuma menjerit bila kesakitan dan ketakutan sahaja. Arnab nie manja, baik, bulu gebu..seronok tengok aksi dia bermain dan berlari-lari, terutamanya semasa buat stunt berdiri di atas dua kaki dalam tempoh masa yang lama.

Najis arnab pun senang nak uruskan..sebab dia kering dan berbentuk bulat..kalo pegang, tangan tak kotor..tapi mesti cuci tangan bersih-bersih..Yang problemnya ..air kencing arnab berbau sket…

Bab makanan arnab pun senang jer…kasi pellet, buah-buah,dedaunan, rerumput dah cukup, bunga pun dier makan gak…memang tak banyak songeh la bela arnab nie…

Arnab jarang menggigit…kalo dia menggigit ada la salah silap kita terhadap dia yang kita tak tau…hehe…pernah satu kali tu saya agak lewat memberi makan…haaa… apalagi ngaapppp…digigitnya tangan saya!! Adoiii…sakit…berdenyut-denyut sakitnya sampai 3 hari…dan lepas tu saya dah taubat x beri makanan lewat lagi..

Yang susahnya, bila nak bela anak si arnab ni, ianya sama sekali x seperti kucing yang sgt bersifat keibuan.. bila beranak, si kucing ni jaga anaknya sampai sihat dan membesar.. tapi si arnab ni plak, tau beranak je.. pastu dia boleh buat donoo jer.. nyampah.. dah lah saya tiada pengalaman menjaga anak2 arnab.. kerapkali lepas si arnab ni beranak, anak2 itu akhirnya mati.. kesian kan..

Jadi, tugas kita la untuk memberi susu kepada anak2 arnab yang cam tikus tu ( geli sesangat, sebab badan licin dan tiada bulu... eeee..) terpaksa bergotong royong dengan hubby memegang ibu arnab dan memaksa si ibu menyusukan anaknya.. tension je..
tapi sekejap ke, bila cukup menyusu.. dan anak2 arnab ni dah mula tumbuh bulu.. rasa sangat seronok dan tak puas buat main.. ni anak arnab yg dah berumo sebulan..






4 comments:

ummiross said...

Hasnah..lama ummi tak singgah. Comelnya baby arnab tu, rasa nak peluk2 je. Ummi bela Kuching, sekor je, tapi sayang sangat!

HASNAH said...

hi ummi, sihat ke? mmg best main ngan anak2 arnab.. jinak.. nak bermanja ngan ibunya takut... ganas sket.. hihi

NzA said...

manjanya....mesti jinak kn...

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Sudi-sudikanlah singgah di teratak ini...

Always remember Allah

my happy life

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

da'only one...

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

hepi besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers