Followers

23 October 2009

Jom...TTI Siri II..

Tentunya ada yg tertunggu2 TTI siri II ni kan?...(pasan..cam bagus jek...) tak pe la jarang2 nak masuk bakul...Ok. mari nak citer sket...kt Taman Tamadun Islam (TTI) ada lebih kurang 21 replika yg leh dilawati...kalau nak jalan kaki..jawabnya...kantoi la...oleh tu kat sini ada 2 cara untuk lawati replika2 tersebut...satunya secara berbasikal dan yg satu lagi naik tram (yg cam kt zoo tu)...dan harga untuk sewanya dua2 tu 3 hengget jek...jadi memandangkan cikgu nak naik tram, bebudak sumer pun kena naik tram gak...he...he...kita naik 2 tram..satu wat bebudak laki dan satu lagi wat kitaorang dan bebudak pompuan..

Setiap kali sampai pada satu2 replika...tram berenti dan tgk video sejarah replika tersebut...best wooo... jom kita layan replika2 tersebut...


Ni pintu masuk ke TTI..posing lu...Jommm...masuk...
Jgn lupa tiket masuk..5 hengget you...


Stop lu...kita tgk replika Kul Sharif Mosque, Kazan Rusia...
(kalau nak ke sana tak sampai nih...)


Kita singgah sbentar di Al-Haram Mosque, Mecca, Saudi Arabia..
Syukur..leh gak tengok masjid yg merupakan tmpt paling suci bg umat islam
iaitu Kaabah yg bermaksud 'Tempat Tertinggi yg Terhormat dan Berprestij'
dibina menggunakan batu biru yg terdapat di Lembah Hijjaz...
(insyaallah kalau ada rezeki...sampai la...)


Ni depan pintu masuk Nabawi Mosque, Madinah, Saudi Arabia...
Kawasan kedua paling suci bagi umat islam..
dibina di atas kawasan rumah Nabi Muhammad SAW dan tempat baginda disemadikan...
Replika ni leh masuk ke dalam tengok tempat bersembahyang...

Jom singgah India...Taj Mahal, Agra, India...
Shah Jahan membina istana Taj Mahal bg mengenang kisah cinta abadinya
sebagai simbol kasih sayang buat isterinya..Mumtaz Mahal...


Cam konduktor bas jek...

Best wooo naik tram nih... cam naik kuda jek....

Ok..la tu.. ya kawan2...nanti jika rajin saya upload lg pic2 replika yg lain...tu baru satu perlima replika yg ada kt TTI tuh...

4 comments:

sonata anak kancil said...

masa cuti Depavali hari tu , saya pun singgah ke sini jugak! tapi tak sempat2 nak cite lagik...

atie said...

Atie tak pernah pergi lagi tempat tu kak, sudikan ambil award kat blog atie ye...

HASNAH said...

To Sonata Anak Kancil : Post la N3 tu...nak tgk gak...

To Atie : Jmpt la Atie..best gak..byk pengetahuan sejarah yg dpt...

nza said...

alahai dasyat sungguh line tenet sehr-2 ni. Bbrapa kali post a comment ttp hampeh xdpt2.
..hi..sungguh tension!!!

Chantik sungguh ye kt TTI tu. Rs tringin gak nk singgah ttp xjd2 la..

Sudi-sudikanlah singgah di teratak ini...

Always remember Allah

my happy life

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

da'only one...

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

hepi besday..

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers